" М.Сервантес: “Історія - скарбниця наших діянь, свідок минулого, приклад і повчання для сьогодення, застереження для майбутнього”

Урок. Український державотворчий процес. 10 клас. Історія України.

ІСТОРІЯ УКРАЇНИ, 10 кл
Конспект уроку на тему:
«Український державотворчий  процес 1917-1921 рр.)»

Мета: узагальнити та систематизувати матеріал, вивчений з даної теми; повторити основні події Української революції; розвивати в учнів уміння аналізувати й систематизувати матеріал, робити висновки та узагальнення, вміти виділяти головне і другорядне, працювати з історичними термінами та поняттями, висловлювати власну думку та точку зору на історичні події, формувати навички групової роботи;  виховувати повагу до надбань попередніх поколінь.
Тип уроку: урок  узагальнення та систематизації знань, умінь, навичок.
Форма уроку: урок –турнір.
Засоби навчання:
а) ТЗН: ноутбуки (3 шт), мультимедійне обладнання;
б) наочні: картки з завданнями, лист контролю відповідей;
в) програмне:  програма діагностики знань -Test-W2.
Література:
1. Власов В. Методика формування хронологічних та картографічних  умінь   на уроках історії України/ Бібліотека журналу /Історія і суспільствознавство в школах України,-2013-№ 1.
2. БахановК. Механізми запровадження компетентнісного підходу в навчанні історії в школі // Історія і суспільствознавство в школах України:теорія та методика навчання.-2013.-№1-2.С.3-7.
3. Власов В. Методика тематичного контролю навчальних досягнень учнів з історії в контексті компетентнісно-орієнтованого навчання (на прикладі курсу «Історія України.7 клас) // Історія в школах України. -2007.-№6.-С.15-22.
4.ІсторіяУкраїни. 10 клас. Готові дидактичні набори / Упор. Н. М. Морозова. — Х. : Вид.група «Основа», 2010. — 159 [1] c. — (Б‑ка журн. «Історія та пра-вознавство».Вип. 8 (80)).
5.Турченко Ф.Г. Історія України 10 клас.: підручник для загальноосвітніх навчальних закладів: профільний рівень/Ф.Г.Турченко. – К.: Генеза, 2010. -304с.


ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. (Привітання, перевірка присутніх, організація робочого місця; оголошення групової роботи у вигляді гри, налаштування класу на співпрацю).
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ
Вступна бесіда. 
1) Що таке революція?
2) Чому події  1917-1921 рр. на українських землях називаються національно-демократичною революцією?
3) Які представницькі органи були провідниками революції?
4) Чи була досягнута мета революції?
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Слово вчителя. Історичний період Української революції як один з найбільш яскравих, складних і трагічних сторінок  історії України. Українська національно – демократична революція 1917 – 1921 рр. стала прикладом і дала досвід наступним поколінням українців. Без цієї боротьби було б неможливим проголошення державної незалежності в 1991 р. Тому сьогодні ми ще раз звернемось до цієї героїчної сторінки історії.
IV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ПЛАНУ РОБОТИ
План
1. Перевірка знань за допомогою Test-W2.
2. Гра «Історичний калейдоскоп»
3. Вирішення проблемного завдання. «Дерево рішень»
V. ПОВТОРЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
1.Програмова перевірка знань. З кожної  групи один учень виконує тести, складені за контрольно-діагностичною системою Test-W2. Програма порахує кількість правильних відповідей.Час виконання 10 хвилин.

ЗАВАНТАЖИТИ ТЕСТ ТУТ

2.Дидактична гра « Історичний калейдоскоп».
Вчитель готує декілька комплектів карток, кожен з яких містить по 9 репродукцій фотографій історичних осіб, дат та понять. Представники команди почерзі відповідають на запитання.
А) Вгадай історичну постать

ВІДПОВІДІ
1.Є.Петрушевич.
2. Х. Раковський.
3.Н. Махно.
4. С. Петлюра.
5. Ю. Коцюбинський.
6. П. Скоропадський.
7. М.Грушевський.
8. В.Винниченко.
9. М. Щорс.

Б) Назви подію                                  В) Поясни поняття
7 листопада (25 жовтня) 1917 р.
Універсал
17 (4) грудня 1917 р.
Червоний терор
8 лютого 1918 р.
продрозверстка
29 квітня 1918 р.
Отаманщина 
7 листопада 1920 р.
Автономія
21 квітня 1920 р.
Воєнний комунізм
14 листопада 1918 р.
«Київська катастрофа»
18  березня 1921 р.
«Чортківська офензива»
13 листопада 1918 р.
сепаратний мир
Відповіді
Дати
7 листопада (25 жовтня) 1917 р.- ІІІ універсал УЦР.
17 (4) грудня 1917 р.- ультиматум Раднаркому УЦР.
8 лютого 1918 р.-  підписання Брест-Литовського миру.
29 квітня 1918 р.- останній день ЦР, прийняття Конституції УНР.
7 листопада 1920 р.- штурм Ч.а. Перекопського перешийку.
21 квітня 1920 р.- підписання Варшавського договору.
14 листопада 1918 р.- утворення Директорії УНР.
18  березня 1921 р.- підписання Ризького миру.
13 листопада 1918 р.- утворення ЗУНР.
Поняття
1.Універсал – форма  звернення до народу; декларативний документ вищого органу влади.
2.Червоний терор – арешти або знищення противників більшовиків із метою залякування й фізичного знищення.
3.Продовольча розкладка ( продрозверстка ) – безоплатне вилучення в селян продовольчих надлишків.
4.Отаманщина – засилля різноманітних збройних формувань, як правило з селян, в умовах відсутності реальної державної влади.
5.Автономія – самоврядування певної частини держави, що здійснюється в межах, передбачених загальнодержавними законами.
6.«Воєнний комунізм»  – соціально-економічний курс більшовиків у 1918-1921 рр., спрямований на мобілізацію ресурсів для перемоги в громадянській війні, перша спроба негайного впровадження елементів комуністичного суспільства в реальне життя.
7.«Київська катастрофа» - втрата Києва військами УНР і УГА 30 серпня 1919 року.
8.«Чортківська офензива» -історична назва наступальної військової операції Української Галицької Армії (УГА), здійсненої в період з 7 по 28 червня 1919 року.
9. Сепаратний мир – таємний мир.

Підведення підсумків даного етапу гри

Г)«Знайди відповідність». Групам пропонуються завдання, де потрібно установити відповідність.
А) Установіть відповідність між датами та подіями, описаними в документах.
1 Лютий 1918 р.
А «Віра в силу німців була великою, до більшовиків все ще ставилися як до чогось несправжнього, і обивательська маса раділа тому, що, по-перше, настане порядок, а, по-друге, створяться відносини старі, такі, до яких здавна звикли відносини хоч і військової окупації, але не комуністичної диктатури»
2 Березень 1918р.
Б «З огляду на сучасний брак харчових продуктів в Австро-Угорщині та Німеччині мир з Україною мусить бути підписаний якнайшвидше…»
3 Вересень 1918 р.
В «Вітаючи з великою радістю цей історичний крок західних братів наших, Директорія Української Народної Республіки ухвалила тую злуку прийняти і здійснити на умовах, які зазначені в постанові Західноукраїнської Народної Республіки…»
4 Січень 1919 р.
Г «Генерал Денікін та його правительство в основу своєї політики ставили відновлення "єдиної неділимої Росії”. «…України не було і не буде» — таке гасло було у денікінського уряду»
5 Серпень 1919 р.


Відповідь: 1 Б; 2 А; 4 В; 5 Г.

2. Установіть відповідність між політичними силами і напрямками їх діяльності в аграрному питанні.
1 Центральна Рада
А «Декрет про землю» передбачав конфіскацію усіх поміщицьких,
удільних, монастирських і церковних землеволодінь
2 Денікінська адміністрація

Б Вилучення землі у поміщиків та
гарантування їм компенсаційних витрат
3 Гетьманат П. Скоропадського

В Збільшення кількості землевласників за рахунок наділення селян державними, удільними, а також викупленими у приватних власників землями
4 Директорія
Г Відновлення поміщицької власності на землю
5 Рада Народних Комісарів

Відповідь: 2 Г; 3 В; 4 Б; 5 А.

3. Установити відповідність між документом та його положенням:
1 І Універсал
А «Віднині Україна стає Українською Народною Республікою. Не відділяючись від Російської Республіки й зберігаючи єдність її,
ми твердо станемо на нашій землі, щоб силами нашими помогти всій Росії, щоб уся Російська Республіка стала федерацією рівних і вільних народів»
2 ІІ Універсал
Б «Ми, Центральна Українська Рада, стоячи, як все, за тим, щоб не відривати України від Росії та щоб разом з усіма її народами змагати до піднесення й розвитку цілої Росії та до єдності її демократичних сил…»
3 ІІІ Універсал
В «Віднині Українська Народна Республіка стає самостійною, від нікого незалежною, вільною суверенною Державою Українського Народу…»
4 ІV Універсал
Г «Всі чутки та розмови про сепаратизм, про відокремлення України від Росії — це лише
контрреволюційна пропаганда або просто несвідомість»

Д «Хай буде Україна вільною. Не одділяючись від усієї Росії, не розриваючи з державою російською, хай народ український на своїй
землі має право сам порядкувати своїм життям»
Відповідь: 1 Д; 2 Б; 3 А; 4 В.

Д).Робота з картою. Кожна група отримує картки на визначення просторової компетенції. Час виконання завдання -2 хв.
1.Якою цифрою на карті позначено район дій  повстанських загонів Н. Махна проти  гетьманської адміністрації, німецьких і  австрійських окупаційних військ?
А) 1      Б) 2
В) 3      Г) 4





2.Перебіг яких подій відображено на карті?
А)  Витіснення у 1919 р. арміями Н. Махна та  М. Григор’єва військ Антанти з Півдня  України та Криму
Б)  Контрнаступу Червоної Армії та розгрому  військ генерала А. Денікіна на Сході та  Півдні України в 1919 р.
В)  Контрнаступу Червоної Армії




3.На карті заштриховано територію
А) передану УНР за умовами Брест-Литовського договору 1918 р. 

Б) окуповану військами Антанти наприкінці  січня 1919 р.

В) Радянської Соціалістичної Республіки Тавриди в червні 1920 р. 

Г) контрольовану Російською армією барона  Врангеля в грудні 1920 р.



4.На карті суцільною жирною лінією позначено територію
А)  Української Держави гетьмана Павла Скоропадського.
Б).  Української Народної Республіки згідно з Третім Універсалом Української 
Центральної Ради.
В).  Роширення влади Генерального Секретаріату згідно з «Тимчасовою інструкцією...» Тимчасового уряду Росії.
Г). Української Соціалістичної Радянської Республіки.

Відповіді: Г, Б, Б, А
3.   Метод «Дерево рішень»
Учитель пропонує учням сформулювати, які уроки ми, покоління XXI ст., можемо винести з історії Української революції.

Можливі варіанти відповідей:
– необхідність опору на власний народ, а не на іноземну допомогу;
 – оперативне розв’язання невідкладних соціально-економічних завдань, турбота про забезпечення добробуту народу, що забезпечує підтримку революції ;
 – створення власної регулярної армії для захисту національної держави і розбудову владних структур не лише в центрі, а й на місцях;
 – чіткість програмних завдань розбудови національної держави;
– наступальність агітаційно-пропагандистської роботи в масах;
– забезпечення єдності в керівництві і в суспільстві загалом;
 – турбота про забезпечення зовнішньополітичних та зовнішньоекономічних інтересів держави. 

VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
Слово вчителя. Історія – це не лише наука про минуле, вона завжди повернута в майбутнє. Занурившись в атмосферу політичної боротьби під час Української революції, ми ясніше бачимо перспективу та завдання, які стоять перед нами сьогодні. Зміцнювати українську державність, жити й працювати в ім'я майбутнього Батьківщини, бути справжнім патріотом – наше завдання сьогодні й повсякчас.


Учитель підбиває підсумки уроку. Відмічає кращих учнів. Виставляє оцінки.

Комментариев нет:

Отправить комментарий