" М.Сервантес: “Історія - скарбниця наших діянь, свідок минулого, приклад і повчання для сьогодення, застереження для майбутнього”

Урок. «Новий курс». 10 клас. Всесвітня історія.

                                           Єдине, чого нам варто боятися –
                    це самого страху, того страху,
                 що паралізує зусилля, необхідні
                           для перетворення відступу у наступ

Найулюбленіша фраза Ф. Рузвельта.


Тема уроку: «Новий курс» Ф.Д. Рузвельта»

Мета уроку:

-  охарактеризувати Ф. Рузвельта як людину і як політика, показати роль особистості в історії; розкрити зміст політики «Нового курсу», її наслідки і значення для США і для усього світу;
-  формувати уміння і навички аналізувати та узагальнювати історичний матеріал, працювати групах; вибирати головне, висловлювати власну думку; робити вмотивовані висновки;
-  виховувати  відданість своїй країні, патріотизм, бажання працювати над собою.

Очікувані результати:
Після цього уроку ліцеїсти зможуть:
- складати історичний портрет президента США Ф.Д. Рузвельта;
-здійснювати аналіз основних заходів «Нового курсу» Ф.Рузвельта та висловлювати власну точку зору щодо її ефективності;
- вдосконалити свої навички, досліджувати та аналізувати різні історичні джерела, розв’язувати проблемні задачі;
- робити логічні висновки.

Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: урок-дослідження у вигляді гри.
Методи навчання: дослідницький, частково-пошуковий, груповий.
Засоби навчання: роздавальний дидактичний матеріал, мультимедійні   
презентації, комп’ютер, телевізор, дошка.
ЛІТЕРАТУРА
1. Мальков В.Л., НаджафовД.Г. Америка на роздоріжжі (1929- 1938). Нарис соціально-політичної історії "нового курсу". М., 1967.
2. Сивачев Н.В. Політична боротьба в США в середині 30-х років XX ст. М., 1966.
3. Мальков В.Л. "Новий курс" в США. Соціальні руху та соціальна політика. М., 1973.
4. МальковВ.Л. Франклін Рузвельт. Проблеми внутрішньої політики та ди-пломатії. М., 1988.
5. Яковлєв М.М. Франклін Рузвельт, людина і політик. Нове прочитання. М., 1981.
6. КредерА.А. Американська буржуазія і "новий курс", 1933-1940. Саратов, 1988.
7. Маникін А.С. "Ера демократів": партійна перегрупування в США, 1932-1952. М., 1990.
8.Галкін І.В., Тарасов О.А. Місце адміністративної реформи в перетвореннях періоду "нового курсу" 1930-х років в США. / / Вісник Московського універ-ситету. Серія 8. Історія. 1992, N4.

Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
(Привітання, перевірка присутніх, організація робочого місця; оголошення групової роботи, налаштування класу на співпрацю).
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1.                  Три команди по черзі  грають у гру «Що?Де?Коли?».
Слово вчителя. Гра являє собою три групи завдань. Перша група «Що?» містить запитання щодо певних історичних подій, явищ, понять. Друга група «Коли?» передбачає формування хронологічних компетентностей. Третя група «Де?» запитання, які стосуються вмінь учнів орієнтуватися в історичному просторі.
Кожне запитання містить наочне зображення, тому потрібно проаналізу-вати зображене і пов’язати його з текстом. Лише після цього можна давати відповідь. За правильно прочитаний слайд - 1 бал, за правильну відповідь ще 1 бал. Гра у формі бліцу, тому на відповідь не більше 10 секунд.). Гру див. у презентації «Перевірка домашнього завдання».
2. Метод «Займи позицію». Кожна група представляє свої дослідження за такими запитаннями:
1.  США - світовий лідер чи ні?
2.  Ера проспериті – ера економічної стабільності чи морального зубожіння?
3. Велика депресія - закономірне явище чи результат недалекоглядної політики американських фінансистів?
(Оцінка проекту-дослідження відбувається за попередньо визначеними  такими крите-ріями: усі аргументи (факти, події, явища ) достовірні, наявність наочності, цікаво підібра-ний матеріал, час доповіді не більше трьох хвилин, повне розкриття теми. Максимум 5 балів.)
 ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Бесіда
- Пригадайте хронологічні рамки економічної кризи.
- Яку назву вона отримала?
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя. Світова економіка розвивається циклічно, кризи і піднесення - це її закономірні фази. Проблема подолання циклічності еконо-мічного розвитку досьогодні є актуальною. Знайти «ліки» від цієї «хвороби» досі не вдалося. Але результативний досвід виходу з кризи є дуже цінним. Такий досвід мають США, коли президентом держави був Ф. Рузвельт і проводив реформи під назвою «Новий курс». Отож, темою нашого уроку є:«Новий курс» Ф.Д. Рузвельта». Відкриваємо зошити і записуємо тему уроку та план. (Див. СЛАЙД №.1-3).


V. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
      Мета  нашого уроку : охарактеризувати Ф. Рузвельта як людину і як політика; розкрити зміст політики «Нового курсу», її наслідки і значення для США і для усього світу; формування умінь аналізувати та узагальнювати історичний матеріал, працюючи групах; вибирати головне, висловлювати власну думку; робити вмотивовані висновки;виховувати усвідомлення ролі особистості в історії, патріотизм, бажання працювати над собою.
VІ. ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Слово вчителя.        Зараз ви переглянете мультимедійну презентацію «Ф.Д. Рузвельт». Ваші завдання: а) записати у зошит тези на тему «Історичний портрет Ф. Рузвельта»; б) підготувати запитання до конкуруючих  гру; в) визначити, завдяки  яким рисам і обставинам Ф. Рузвельту вдалося обійняти посаду президента декілька термінів підряд.(Див. СЛАЙД №4-5)
1.Робота  з презентацією та відеоджерелом.
СЛАЙД №6. 32-й президент США, чотири рази обраний, демократ Франклін Делано Рузвельт народився 30 січня 1882 під Нью-Йорком в родині дуже заможних батьків: вихідця з Голландії Джеймса Рузвельта і Сари Делано, що належить до відомого єврейського клану. До вступу в елітну приватну школу в Гротоні восени 1896 він обертався тільки в колі своїх численних родичів по обох лініях, зате встиг вісім разів з'їздити з батьками в Європу, відвідавши Англію, Німеччину, Францію, Італію та Голландію. Ще в підлітковому віці добре оволодів німецькою, французькою мовами.
СЛАЙД №7. 25 червня 1900 Франклін закінчив  школу і був  зарахований до Гарвардського університету, де через три роки отримав звання бакалавра, але магістратуру буде проходити вже в юридичній школі Колумбійського університету.
СЛАЙД№8.17 березня 1905 відбулося одруження Франкліна з Анною Елеонорою Рузвельт, племінницею президента США Теодора Рузвельта, у свою чергу що був його пятиюродним дядьком. З 1906 по 1916 р. у них народилося шестеро дітей: дочка Ганна, четверо синів (один помер в дитинстві) - Джеймс, Елліот, Франклін і Джим. Щоб забезпечити велику сім'ю, її голова влаштовується адвокатом в одну з уолл-стрітских контор в штаті Нью-Йорк.
 Завдяки активній  законотворчості молодого юриста , відбувається його знайомство з губернатором сусіднього штату Нью-Джерсі Вудро Вільсоном, які добивався номінації кандидата в президенти від Демократичної партії.
СЛАЙД№9. 17 березня 1913 Ф.Рузвельт отримує посаду заступника вій-ськово-морського міністра в адміністрації нового президента. В1920р. бало-тувався на пост віце-президента від демократів. Був обраний губернатором штату Нью-Йорк.
Про політичну діяльність президента можна дізнатись із відео джерела. (Див. відеофрагмент «Великі диктатори: Ф. Рузвельт»)
2.Обговорення побаченого і почутого. (СЛАЙД№10)
1. Роки президентства Ф. Рузвельта. Скільки разів він обирався на посаду?
2.Що фізично відрізняло Рузвельта від інших президентів? Як це вплинуло на його кар'єру?
3.Чому автор фільму називає його президентом-рекордсменом, президентом -рятівником, президентом-воїном?

3.Кожна команда задає двом команда-суперника запитання на перевірку уважності перегляду презентації та відео фрагмента.
Відповідь оцінюється в один бал.
2.                  Метод «Акваріум». (СЛАЙД№11)
Через дві хвилини напишіть на дошці 5 сходинок до успіху Ф.Д.Рузвельта, тобто завдяки яким обставинам,особистим рисам характеру Ф. Рузвельту вдалося стати президентом  США чотири терміни підряд?
3.                  Метод «Наведи лад у шафі». (СЛАЙД№12)
Командам потрібно «помістити» реформи на відповідні полички, записавши в вигляді тез (головна тема заходу).
  Поличка1.Соціальна сфера
  Поличка 2. Сільське господарство
  Поличка 3.Промисловість


РОЗДАВАЛЬНИЙ МАТЕРІАЛ
1.         Щоб скоротити безробіття, уряд запровадив програму громадських робіт (відбудова залізниць, мостів, доріг, меліорація) на роботах було зайнято 2.5 млн осіб. Активно до громадських робіт залучали молодь. Вони прожи-вали у трудових таборах. Отримували заробітну плату 20-30 доларів, більшу половину зарплати були зобов’язані відіслати батькам..
Запис на дошці __________________________________________

2.         Уперше було прийнято закон про соціальне забезпечення, що перед-бачав допомогу безробітним, пенсіонерам, вдовам, сиротам, інвалідам
Запис на дошці __________________________________________

3.     Держава  виплачувала фермерам  компенсації за скорочення посів культур, які виснажують грунти. Так безжалісно заорювались посіви бавов-ника, кукурудзи, тютюну.
Запис на дошці __________________________________________

__________________________________________
4.         Держава закупляла у фермерів  6 мільйонів свиней та 23 мільйона  іншої худоби, яку згодом знищила, щоб утримати стабільні ціни на ринку. запис__________________________________________

5.         Усі галузі промисловості були поділені на 17 груп, були розроблені «кодекси чесної конкуренції», які встановлювали обсяги виробництва, ціни на продукцію, регулювали ринки збуту
. Запис на дошці __________________________________________

6.         Штату Теннесі були надані додаткові повноваження, щоб розвинути ресурси однієї з найбільш  річкових систем країни через модернізацію гідроелектричних дамб. В результаті електроенергія здешевилась, що дало поштовх розвитку штату.
     Запис на дошці __________________________________________

7.         Запроваджувались «молочні кодекси», що визначали умови вироб-ництва молока і його ціну
Запис на дошці______________________________________________

8.         у 1935 р. було прийнято робітниче законодавство (закон Вагнера), що закріпив за робітниками право організовувати профспілки, укладати колективні договори з підприємцями .
Запис на дошці __________________________________________

9.         Була створена національна адміністрація відродження, яка допомагала виходити корпораціям із кризи.  Держава надавала корпорація вигідні замовлення, але підтримувала лише ті підприємства, які могли витримати міжнародну конкуренцію і забезпечити експорт товарів.
Запис на дошці __________________________________________

6. Перевірка та оцінка завдання. За правильно виписані тези по одному балу.

7. Метод «Дерево рішень». Користуючись підручником , групи попередньо обговоривши, визначають, які висновки може зробити влада України, виходячи з «Нового курсу» Ф. Рузвельта, для стабілізації економічної та політичної ситуації в державі. Результати обговорення представник групи  записує на дошці. Вразі потреби вчитель коректує відповіді, допомагає визначити ключові слова для запису.
Можливі варіанти вирішення питання.
Отже, висновок перший – витрачаючи час на з'ясування питання, "хто винен" та затягування з пошуком відповіді на питання "що робити", відсутність відповідального лідера, невміння залучати реальних фахівців до розробки програм та законодавчих актів та нездатність всіх гілок влади діяти швидко й ефективно робить країну щодня все більш вразливою перед світовою кризою (Кваліфіковані працівники держапарату)

Висновок другий: допоки влада не навчиться бути чесною і діяти порядно відносносвоїх громадян, паніки та ажіотажі будуть неминучими дестабілізуючими чинниками на ринку. Основний капітал влади – довіра, а заробити її можна лише ефективними та зрозумілими всім діями (Порядність, чесність та відданість влади)

Висновок третій: держава повинна, навітьзобов'язан австановлювати правила гри, рівні для всіх. Держава має проводити нормальну соціальну політику, адже, як казав Рузвельт, великим промисловцям про робітників: "Якщо ви не готові забезпечити їх інтереси сьогодні, завтра вони просто вас знищать" (Рівність усіх перед законом)

Висновок четвертий: влада  мусить робити щось, аби зайняти чимось безробітних людей – інакше наслідки будуть катастрофічними.
Що робити ?– питання найменш актуальне: як і 80років тому в США, в Україні треба будувати дороги, мости, аеродроми, готелі та інші інфраструктурн ікомплекси (Створення робочих місць)

Висновок п’ятий.За Ф.Рузвельта були модернізовані електрогідростстеми. І в нашій країні час запроваджувати альтернативн іджерела енергії, щоЄвропа активно робить останній десяток років. А для цьогопотрібні люди, яких може найняти держава (Енергозберігаючі технології)

Висновок шостий. Свого часу Франклін Рузвельт зрозумів, що в період гло-бальних криз світ стає дуже нестабільним, а цезагрожує силовими кон-фліктами. Але виграє в таких конфліктах зазвичай той, хто до них готовий, та не бере в них участі (Військова міць держави)
VІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Слово вчителя. «Новий курс» Ф. Рузвельта увійшов в аннали історії, як один з найбільш вдалих соціально-політичних експериментів, який додав потужний імпульс американському суспільству, що перетворив Америку в безперечного лідера західної цивілізації.
 Рефлексія
-  Як ви вважаєте, що є головним з того, про що ви дізналися на цьому уроці?
-  - Які питання уроку на сьогодення є  досі актуальними?
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.      Опрацювати параграф 8., відповідати на запитання до параграфа.

ІХ. ВИСТАВЛЕННЯ ОЦІНОК


Комментариев нет:

Отправить комментарий