" М.Сервантес: “Історія - скарбниця наших діянь, свідок минулого, приклад і повчання для сьогодення, застереження для майбутнього”

Тренінг-семінар на тему:"Роль вчителя у формуванні колективу"

Крейчі Вікторія, керівник групи та
Примак Ірина, психолог закладу

РОЛЬ КОМПЕТЕНТНОГО ВЧИТЕЛЯ У ФОРМУВАННІ ТВОРЧОГО ПРАЦЕЗДАТНОГО УЧНІВСЬКОГО КОЛЕКТИВУ

     СЕМІНАР - ТРЕНІНГ

Мета: шляхом створення творчого колективного учительського проекту з’ясувати, яким має бути учитель у сучасній школі; надати допомогу педагогам з питання формування творчого працездатного учнівського колективу; визначити елементи педагогічної майстерності сучасного вчителя; ознайомити учителів з основними критеріями оцінювання роботи педагога.
Завдання:
· активізувати знання вчителів із проблеми формування творчого працездатного учнівського колективу;
· виробити практичні стратегії партнерської взаємодії учителя й учнівського колективу.
Очікувані результати:
Під час семінару-тренінгу учителі зможуть:
· узяти участь у створенні учительського проекту «Сучасний учитель» та колективній творчій справі «Орієнтири сучасного учителя»;
· проаналізувати елементи майстерності педагога;
· визначити головні риси сучасного педагога;
· усвідомити роль особистості учителя у формуванні творчого працездатного учнівського колективу.
Обладнання: інформаційний матеріал (додатки), скотч, ножиці, кольорові стікери, фломастери, плакати, музичний центр, мікрофон





Структура семінарського заняття
Зміст діяльності
Час
Ресурсне
забезпечення
1
Відкриття заняття: привітання учасників, презентація теми, мети. Ознайомлення із регламентом роботи
2 хв.
Презентація.
1 слайд - назва семінару.
2
Вправа на активізацію «Комплімент» (5 хв.)
3 хв.

3
Визначення очікувань учасників. Вправа «Дерево бажань»
5 хв.
Плакат із малюнком золотої рибки ,стікери
4
Визначення групових правил роботи. Вправа «Правила»
5 хв.
Картки «Правила групової роботи», аркуші паперу
5
Вправа на активізацію «Комплімент» (5 хв.)
5 хв.
Плакат «Елементи педагогічної майстерності»
6
Учительський проект «Сучасний учитель»
8 хв.
Плакати «Вчительський проект», «Учнівський проект», фломастери
7
Інформаційне повідомлення «Основні критерії оцінювання роботи педагога»
3 хв.
Плакат «Основні критерії оцінювання роботи педагога», пам’ятки
8
КТС «Орієнтири сучасного учителя»

5 хв.
Колективний колаж,
картки з текстом
9
Поняття творчого колективу.


10
Інформаційне повідомлення «Елементи педагогічної майстерності»


9
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
3 хв.
Пам’ятки «10 учительських заповідей»
10
Підсумок семінару-тренінгу. Вправа на завершення «Емоційний ланцюжок»
3 хв.


Хід семінару-тренінгу
1.    Відкриття семінарського заняття (2 хв.)
-        Сьогодні ми з вами зібрались на семінарі, що проводиться у формі тренінгу. Тренінг – це дуже цікавий процес. Він допомагає пізнавати себе й навколишній світ, змінювати своє «Я» через спілкування, перебуваючи в неформальних і довірливих умовах. Одночасно з отриманням нової інформації на тренінгу можна обговорити незрозумілі моменти, задавати питання, формувати навички поведінки, тобто накопичувати власний досвід, чим ми і будемо з вами сьогодні займатися.
-        Тема нашого тренінгу: «Роль особистості вчителя у формуванні творчого працездатного учнівського колективу».  Гаслом нашої роботи будуть слова: «Почни з себе!». Тільки навчившись працювати творчо, ми зможемо цього навчити дітей.
-  Шляхом створення учительського проекту та колективної творчої справи ми з’ясуємо, яким має бути учитель у сучасній школі; визначимо елементи педагогічної майстерності сучасного вчителя; ознайомимось з основними критеріями оцінювання роботи педагога. Орієнтовний час роботи семінару – 45 хвилин.

2.    Вправа на активізацію «Комплімент» (3 хв.)
Мета: сприяти створенню атмосфери доброзичливості та довіри для конструктивної роботи.
Хід вправи: Вправа «Компліменти»
  Обмін компліментами проходить у формі діалогу. Педагоги стають у коло та беруться за руки. Потрібно не тільки отримати комплімент, ай погодитися з ним, сказати ще один комплімент собі і обовязково «повернути» колезі. Наприклад:
- Катю, ти така чуйна людина!
- Так, це правда! А ще я добра. А ти, Олю, надзвичайно товариська.
Запитання для обговорення
·                        Що вам сподобалося більше, говорити компліменти чи приймати їх?
·                        Наскільки складно/легко було дібрати комплімент собі колезі?
Який комплімент вам сподобався найбільш
6.                     Вправа «Побачення» (15 хв)
Тренер об’єднує учасників у чотири групи, роздає кожній групі конверти з набором окремих речень, які потрібно розташувати послідовно, керуючись логікою, щоб вийшло змістовне оповідан­ня. Потім представник кожної групи презентує результат.
Картки з реченнями
 • Його серце тьохнуло.
·  Було вже пізно.
·  Десь загавкав пес.
·  Місяць — немов великий апельсин.
·  Потяг рушив.
·  Чи має щось сенс у цьому житті?
·  Він узяв її за руку.
·  Почулося скреготання заліза.
·  Він поглянув на неї.
·  Пролунав постріл.
·  Він зрозумів, що тільки вона могла зробити його щасли­вим.
·  Її очі були заплющені.
·  Ця зустріч остання.
·  Легкий вітерець доносив схвильований шепіт.
    Зазвичай звучить питання: «А як же правильно звучить оповідання?». Люди звикли діяти стереотипно, оглядаючись на кимсь придумані канони. Тут немає правильної або неправильної відповіді. У кожного вийшло своє оповідання, і кожний може пояснити логіку його побудови. Ми вчимося приймати і поважати думку інших, адже вони мають право на існування  і є неодмінною запорукою

3.    Визначення очікувань учасників. Вправа «Дерево бажань» (5 хв.)
Мета: визначити очікування та сподівання вчителів від роботи на семінарському занятті.
Хід вправи:  ведучий нагадує, що в і пропонує кожному учасникові написати свої бажання на час семінару на стікері (не більше трьох), озвучити їх та  прикріпити стікери з написами в луски на малюнку. Можливі варіанти очікувань:
· Отримати нову й корисну інформацію з проблеми;
· Обмінятися досвідом роботи;
· Перебувати в дружній атмосфері.
4.    Визначення групових правил роботи. Вправа «Правила» (5 хв.)
Мета: прийняття правил для комфортної та продуктивної роботи учасників семінару.
Хід вправи: завуч пропонує кожному вчителеві на окремому аркуші написати умову, за якої він (вона) може працювати ефективно і комфортно. Далі учасники об’єднуються в трійки (3 групи). Для цього розраховуються. Але підчас рахування замість числа 3 і всіх чисел, які діляться на 3, необхідно говорити слово «БУМ». У групах за 1 хв. визначаються з трьома правилами, що влаштовують усіх. Три групи представляють узгоджені варіанти правил, з яких потім складають загальний перелік.
Правила семінару-тренінгу:
·       бути толерантними;
·       мати позитивний настрій на роботу;
·       бути активним;
·       бути доброзичливим стосовно себе та інших;
·       говорити від свого імені;
·       говорити по черзі;
·       дотримуватися регламенту;
·       добровільно брати участь в обговореннях;
·       кожна думка має право на існування.

5. Дуже багато залежить від вчителя
Діти ніколи неслухались дорослих, зате справно їм наслідували. Учительський проект «вчитель як особистість»
        Мета: з’ясувати, яким має бути учитель у сучасній школі. Завуч пропонує учасникам узяти участь у проекті «Сучасний учитель».
- Посилаючись на особистий досвід, з’ясуймо наше бачення ролі особистості учителя у формуванні творчого працездатного учнівського колективу. Спробуймо створити вчительський проект «Сучасний учитель».
Працюватимемо у 3 групах. Учасники першої групи записують одну з найважливіших, на їхню думку, рис сучасного учителя й передають аркуш другій групі. Ті вказують свою, але відмінну від записаної і т.д. Після чотирьох кіл робота завершується.
Сучасний учитель (вчительський проект-зразок)
1.     Любить дітей.
2.     Доброзичливий.
3.     Володіє елементами педагогічної майстерності.
4.     Комунікативний.
5.     Толерантний.
6.     Справедливий.
7.     Вимогливий.
8.     Ерудований.
9.     Мобільний.
10. Поважає думку інших.
11. Справжній друг і порадник.
12. Порядний у всіх відношеннях.
- А тепер порівняймо наш проект з учнівським (складений учнями 9 і 10 класів).
  Класний учитель! (учнівський проект)
1.    Добрий.
2.    Справедливий.
3.    Має почуття гумору
4.    Любить дітей
5.    Відповідальний.
6.    Організатор корисних і цікавих справ
7.    Порядний. Шановна людина, яка поважає інших
8.    Життєрадісний. Справжній друг і  порадник
9.    Володіє елементами педагогічної майстерності
10.                 Вимогливий
Висновок. Легко переконатися, що учні передусім цінують моральні, гуманні риси педагога. Професійну майстерність і вимогливість учителя вони поставили у кінці рейтингу.
Об’єднавши ці два проекти, маємо шкільний проект «Яким має бути учитель у сучасній школі».

7.    Інформаційне повідомлення «Основні критерії оцінювання роботи педагога» (3 хв.).
- Шкільний проект «Яким має бути учитель у сучасній школі» - наші з вами методичні рекомендації. І наступним кроком стане впровадження їх у практику. Але як же це зробити? Гадаю, кожен із вас вирішуватиме сам, але вся робота має бути підпорядкована основним критеріям оцінювання педагога (кожен їх отримує).
Основні критерії оцінювання роботи педагога:
1.                     Доцільність (за спрямованістю).
2.    Продуктивність (за результатами): підвищення рівня навченості та вихованості учнів, їхній моральний, інтелектуальний, естетичний і культурний розвиток.
3.                     Творчість (за змістом діяльності). Учитель, ідучи до дітей, щоразу стикається з багатьма ситуаціями, які він повинен з гідністю розв’язати. Без майстерності, без творчості тут не обійтися.
4.                     Діалогічність (характер стосунків з учнями) – вміння бачити початок конфлікту й запобігати йому.
У сучасних умовах нам необхідно не лише по-новому вчити, а й по-новому вчитися, бути в постійному творчому пошуку. Тому головним критерієм майстерності є творчість – це здатність дивуватися чи пізнавати, вміння знаходити рішення в нестандартних ситуаціях. І тут постає питання: чим відрізняється будь-яка робота від роботи творчої?
Творчість відрізняється оригінальністю,неповторністю, унікальністю.
Це:
· ефективне використання вже створеного досвіду в нових умовах;
· гнучкість під час виконання запланованого в несподіваних ситуаціях;
· імпровізація, вміння фантазувати, розвивати ідею, бачити перспективу й реалізувати її.
· модернізація відомого;
Педагогічна техніка поруч із знаннями, здібностями, професіоналізмом є одним із компонентів педагогічної майстерності. Передових учителів, тобто тих, хто досягає високих результатів, називають майстрами. Стати майстром чи ні – залежить лише від зусилля тих, хто хоче, хто вчиться, самовдосконалюється. Для цього треба усвідомити орієнтири та шляхи досягнення мети.
5.     Складові колективу.  Перегляд фільму. Кожна група висловить своє бачення  притчі, Тему притчі. Цей фільм можуть використати вихователі.
6.    Інформаційне повідомлення «Елементи педагогічної майстерності учителя як організатора учнівського колективу» (5 хв.)
- Тисячі професій народжуються і вмирають. Але й досі живуть найдавніші з них: хлібороб, будівельник, лікар, учитель. Змінюються умови, форми й засоби навчання, та незмінним залишається головне призначення вчителя – навчити людину бути Людиною.
Стати справжнім вчителем, духовним наставником своїх вихованців, чудовим класоводом чи класним керівником, дуже нелегко. Діяльність учителя як організатора учнівського колективу багатогранна, коло обов’язків дуже широке, прикрощів і невдач набагато більше, ніж радощів і перемог. Але водночас – це радість спілкування,  це бажання бути потрібним кожному своєму учневі й досягнення маленьких чи  великих перемог у навчанні та вихованні. Кожен  намагається відшукати свої шляхи вирішення, здавалося б, одних і тих же завдань. І чим вища майстерність вчителя, тим результативнішим є процес навчання і виховання: менше конфліктів, більше доброти і взаєморозуміння у відносинах між педагогом та його учнями.
Педагогічна майстерність вчителя – це цілеспрямований педагогічний вплив на учня, який здійснює щохвилини, щогодини кожен учитель своєю особитістю, манерою поведінки, знаннями, спілкуванням. Майстерність можна розглядати як найвищий рівень педагогічної діяльності, як вияв творчої активності.
Елементами педагогічної майстерності є:
1. Широка підготовленість, яка допомагає визначити педагогічну стратегію.
2. Знання дитячої психології, основ колективізму.
3. Знання технології педагогічного впливу на особистість.
4. Організаторські вміння та навички.
5. Комунікативні здібності.
6. Емоційна стабільність – здатність володіти собою, зберігати контроль, незалежно від тих причин, що провокують емоційний зрив.
7. Гуманістична спрямованість, тобто вияв здатності бачити велике в малих справах.
8. Висока духовна культура учителя як людини та громадянина.
- А зараз спробуйте уявити, скільки треба докласти зусиль, щоб цікаво та змістовно організувати урок, позакласний чи виховний захід.. І якщо учитель не володіє цими навичками, то урок або захід пройде, але в ньому не буде ні продуктивності, ні доцільності, навряд чи він торкнеться глибини дитячих сердець

8.                      Колективна творча справа «Орієнтири сучасного учителя» (5 хв.)
     Мета: визначити орієнтири у роботі сучасного учителя на шляху до досягнення мети.
Завуч пропонує учасникам взяти участь у колективній творчій справі по визначенню орієнтирів у роботі сучасного учителя.
- Кожна з 3 груп отримує інформаційний деформований матеріал для створення 4 орієнтирів. Протягом 3 хвилин ви повинні поєднати частини цілого, прикріпити їх на колективному колажі (12 сонячних промінцях) та озвучити.

1. Створення комфортних / психолого-педагогічних умов / для розвитку особистості учня.
2. Надання учневі / можливості працювати / «в зоні свого найближчого розвитку».
3. Використання інформаційних технологій / та інноваційних методик / проведення уроку.
4. Урахування індивідуальних / особливостей учнів / та окремих груп.
5. Робота вчителя  / з формування особистої відповідальності учня / за результат навчання.
6. Спільна робота / учителя, учнів, батьків / з формування мотивації / до творчої праці.
7. Використання рекомендацій психолога / щодо розвитку творчих здібностей / конкретної дитини.
8. Проведення  / нестандартних уроків.
9. Позаурочна робота: / предметні тижні, / конкурси, олімпіади.
10. Ефективне використання / вже створеного досвіду / в нових умовах.
11. Гнучкість під час / виконання запланованого / в несподіваних ситуаціях.
12. Імпровізація, вміння фантазувати, / розвивати ідею,  / бачити перспектив / й реалізувати її.
Це ми визначились зі стратегією, тепер перейдемо до практичних кроків.             
9.          Інтерактивна вправа  «Мікрофон» (2 хв.)
Мета: повторити учительські заповіді, спонукати до їх виконання.
-                     Сядьте, будь ласка, всі в коло.
-                    Інтерактивною вправою «Мікрофон» повторимо 10 учительських заповідей.
Десять учительських заповідей
1.    Люби себе й обраний тобою шлях.
2.    Йди на урок, як на іспит, але перетворюй урок на свято доброти і розуму.
3.    Принось на кожен урок диво: вірш, пісеньку, притчу, приклад із життя, анекдот, афоризм, висловлювання, оригінальну задачу, жарт…
4.    Твоя головна зброя – бадьорість, життєрадісність, гуманність, а не буркотіння, вимогливість, переслідування, демонстрація втоми.
5.    Якщо учень не зробив домашнього завдання, не картай його, а уяви, що в нього, можливо, були важливіші справи. Або, що прикро, і ти, і твій предмет для нього, мяко кажучи, не досить симпатичні.
6.    Захоплюйся дитячими відкриттями і не поспішай оцінювати їх за допомогою цифр.
7.    Схиляйся перед чистотою й цнотливістю дитинства.
8.    Твоє обличчя має бути красивим, одухотвореним красою, а твій зовнішній вигляд не повинен нагадувати про неминучу пенсію й нудне життя.
9.    Читай на ніч хоча б щось.
10.                 Якщо учні памятають не тебе, а твої слова і вчинки, значить твоє педагогічне життя вдалося.
10.                Підсумки семінару-тренінгу.  Вправа на завершення «Емоційний ланцюжок» (3 хв.)
Мета: систематизувати інформацію, отриману на семінарі,  закріпити позитивні результати тренінгу.
Завуч пропонує учасникам осмислити спільну роботу та прокоментувати, чи збулися їхні очікування, визначені на початку семінару.
- Покладіть ліву руку на плече сусіда і по черзі один за одним подякуйте сусідові ліворуч за хорошу роботу, позитивні емоції, висловіть побажання.
 
Висновок. На сьогоднішньому тренінгу ви краще усвідомили що тільки компетентний  учителя  може сформувати творчий працездатний учнівський  колектив, визначились з головними рисами сучасного учителя та орієнтирами у повсякденній педагогічній практиці. Бажаю вам самоствердитися на обраному шляху.




Комментариев нет:

Отправить комментарий