" М.Сервантес: “Історія - скарбниця наших діянь, свідок минулого, приклад і повчання для сьогодення, застереження для майбутнього”

Актуальні методи, прийоми та засоби виховання та навчання учнів


 МАТЕРІАЛИ
до
         науково-теоретичного  семінару
                       на тему:

«Актуальні методи, прийоми та  засоби виховання учнів»


Прийом «Асоціативний ряд»


До теми чи конкретного поняття уроку треба виписати в стовпчик слова-асоціації.

Якщо ряд вийшов достатнім і правильним, дітям дається завдання скласти визначення, використовуючи записані слова; потім заслухати, порівняти зі словниковим варіантом, можна добавити нові слова в асоціативний ряд; залишити запис на дошці, пояснити нову тему, а в кінці уроку повернутися до визначення для того, щоб щось додати або стерти. 

Приклад. Алгоритм. Асоціації: команда, послідовність, чіткість, зрозумілість, розв’язання, задача, виконавець.


Виводиться визначення: Алгоритм – це точна і зрозуміла послідовність вказівок (команд) виконавцю здійснити певну послідовність дій, спрямованих на досягнення певної мети чи розв’язання поставленої задачі. 

Джерело: Фестиваль педагогічних ідей "Відкритий урок"


 Прийом «Відтермінована відгадка»

Універсальний прийом ТРВЗ, спрямований на активізацію розумової діяльності учнів на уроці.

Формує:

• уміння аналізувати і зіставляти факти;

• уміння визначати протиріччя;

• уміння знаходити рішення наявними ресурсами.

1 варіант прийому. 

На початку уроку учитель дає загадку (дивовижний факт), відгадка до якої (ключик для розуміння) буде відкрита на уроці при роботі над новим матеріалом. 

2 варіант прийому 

Загадку (дивовижний факт) дати наприкінці уроку, щоб почати з неї наступне заняття.


Приклад. 

Я розповім вам правдиву та дивовижну історію! В 1896 році в Єкатеринбурзі один селянин побудував великий дерев'яний будинок. Потім обставив його дерев'яними меблями, покрив з усіх боків полінами, облив бензином і підпалив при великому скупченні народу. В результаті цієї акції він значно розбагатів... До кінця сьогоднішнього заняття ви спробуєте здогадатися - що ж все-таки сталося?

Відповідь. Селянин винайшов протипожежний розчин. Просочене їм дерево ставало негорючим. Побудував і підпалив будинок він на торгівельно-промисловій виставці, зробивши тим самим прекрасну рекламу своєму винаходу. Попутно ще і виграв декілька грошових парі у скептиків. А тепер ми будемо вивчати нову важливу тему «Горіння і управління його інтенсивністю».


Джерело: Е.В.Андрєєва, С.В.Лелюх, Т.А.Сидорчук, Н.А.Яковлева. Творчі завдання Золотого ключика. http://www.trizminsk.org/e/prs/233021.htm


^

Прийом «Генератори – критики»


Педагог ставить проблему, яка не вимагає довгого обговорення. Формуються дві групи: генератори та критики. 


Задача першої групи – дати якомога більшу кількість варіантів розв’язання проблеми, які можуть бути найфантастичнішими. Все це робиться без попередньої підготовки. Робота проводиться швидко. Задача критиків: вибрати із запропонованих розв’язань проблеми найбільш відповідні. Задача педагога – направити роботу учнів так, щоб вони могли вивести те чи інше правило, розв’язати якусь проблему, використовуючи свій досвід та знання. Даний прийом можна використовувати для активізації самостійної роботи учнів. 

Джерело: Прийоми технології РКМ.


Прийом «Дивуй!»


Універсальний прийом, спрямований на активізацію розумової діяльності та викликання інтересу до теми уроку.

Формує:

• уміння аналізувати;

• уміння виділяти і формулювати протиріччя.

Вчитель знаходить такий кут зору, при якому навіть добре відомі факти стають загадкою.


Джерело: Гін А.А. Прийоми педагогічної техніки: Свобода вибору. Відкритість. Діяльність. Зворотний зв'язок. Ідеальність: Посібник для вчителя. 3-є вид.., - М.: Віта-Прес, 2001.


^

Прийом «Діаграма Венна»


Описання: Дошка (аркуш) ділиться на три частини (або малюються два кола, які перетинаються). В першій колонці дітям пропонується записати спільне між двома поняттями, а в двох інших – те, що являється власною рисою саме цього поняття. 

Приклад. 


Джерело: Прийоми технології РКМ 
^

Прийом «Діаманта»


Діаманта – віршована форма з семи рядків, перша і остання з яких – поняття з протилежним значенням. Корисно для роботи з поняттями, протилежними за значенням. 


  • 1, 7 рядки – іменники антоніми; 

  • 2 – два прикметника до першого іменника; 

  • 3 – три дієслова до першого іменника; 

  • 4 – два словосполучення з іменниками; 

  • 5 – три дієслова до другого іменника; 

  • 6 – два прикметника до другого іменника. 


Приклад. 


  • Вірус

  • Шкідливий, комп’ютерний 

  • Захоплює, гальмує, капостить 

  • Новий вірус, відома антивірусна програма 

  • Захищає, лікує, відновлює 

  • Гарна, надійна

  • Антивірусна програма


Джерело: Відкритий клас. Мережеве освітнє співтовариство. 


^

Прийом «До-Після»


Описання: прийом з технології розвитку критичного мислення. Може бути використаний на першому етапі уроку як прийом для актуалізації знань учнів, а також на етапі рефлексії. 

Формує


  • уміння прогнозувати події; 

  • уміння співвідносити відомі і невідомі факти; 

  • уміння висловлювати власні думки; 

  • уміння порівнювати і робити висновки. 

В таблиці з двох стовпчиків заповнюється частина «До», в яку учень записує свої пропозиції з теми уроку, розв’язання задачі, гіпотезу. 

Частина «Після» заповнюється в кінці уроку, коли вивчений новий матеріал, прочитаний текст і т.д. 

Далі учень порівнює зміст «До» і «Після» та робить висновок. 


Джерело: Загашев И.О., Заир-Бек С.И. Критическое мышление. Критическое мышление: технология развития. – СПб: Альянс-Дельта, 2003. 

Прийом «Думки в часі»

Рефлексивний прийом, що сприяє розвитку вміння осмислювати свій досвід і давати особистісну оцінку накопиченому досвіду.

Вчитель називає ключове слово. Як правило, воно тісно пов'язане з темою уроку. Протягом 1 хвилини учням необхідно безперервно записувати свої думки, які приходять в голову і пов'язані з заданим словом. Після закінчення часу. Учні читають записи про себе. Потім подумки відповідають на наступні питання.

^

Чому я записав саме ці слова?

Про що я думав, коли писав ці слова?

Щоб я хотів би у записах змінити?

Написане мною має або не має для мене значення?

Джерело: Ширяєва В.А. ТРИЗ-Педагогіка менеджеру сучасної школи.- М.: Вересень, 2008.




^ Стратегія «Запитальні слова»


Прийом, спрямований на формування уміння задавати запитання, а також може бути використаний для актуалізації знань учнів з пройденої теми уроку.

Учням пропонується таблиця запитань та термінів з вивченої теми чи нової теми уроку. Необхідно поставити якомога більше запитань, використовуючи запитальні слова та терміни з обох стовпчиків таблиці.


Приклад.


Запитальні слова

Основні поняття теми

Як?

Що?

Де?

Чому?

Скільки?

Звідки?

Який?

Навіщо?

Яким чином?

Який взаємозв’язок?

З чого складається?

Яке призначення?

Інформація

Злочин

Закон

Стаття

Безпека

Категорії



Чому скоюють злочини у сфері діяльності, пов’язаної з інформацією?

Яким чином забезпечують безпеку інформації в Україні?

Скільки категорій інформаційних злочинів існує? і т.д.


^ Прийом «Згоден - Не згоден»




Універсальний прийом, що сприяє актуалізації знань учнів і активізації розумової діяльності. Цей прийом дає можливість швидко включити дітей в розумову діяльність і логічно перейти до вивчення теми уроку.


Формує:

• уміння оцінювати ситуацію або факти;

• вміння аналізувати інформацію;

• уміння відображати свою думку.

Дітям пропонується висловити своє ставлення до ряду тверджень за правилом: згоден - «+», не згоден - «-».


Приклад.

При вивченні теми «Мультимедійна презентація», можна запропонувати наступні вислови:

1. Презентація складається тільки з тексту та зображень.

2. Дизайн оформлення повинен бути різним на кожному слайді.

3. Чим більше тексту, тим краще.

4. Краще, якщо зміна слайдів проводиться за клацання, а не автоматично.

5. Чим менше анімаційних ефектів, тим краще.

6. Презентація може носити повчальний характер.

Зауважте, отримані результати діти не оголошують, вчитель тільки промовляє «ідеальний варіант відповідей і просить співвіднести його з тим, що вийшло у кожного з учнів.


Джерело: Нікішина І. В. Інноваційні педагогічні технології та організація навчально-виховного процесу в школі: використання інтерактивних форм і методів у процесі навчання учнів і педагогів. 2-е изд., стереотип. - Волгоград. Учитель, 2008.

Прийом «З-Х-Д»


Стратегія З-Х-Д була розроблена професором з Чикаго Донною Огл в 1986 р. Вона використовується як в роботі з друкованим текстом, так і для лекційного матеріалу. Її графічна форма відображає ті три фази, по яких будується процес в технології розвитку критичного мислення: виклик, осмислення, рефлексія.

Формує:

• уміння визначати рівень власних знань;

• вміння аналізувати інформацію;

• уміння співвідносити нову інформацію зі своїми сталими уявленнями.

Робота з таблицями ведеться на всіх трьох етапах уроку. 


На «стадії виклику», заповнюючи першу частину таблиці «Знаю», учні складають список того, що вони знають або думають, що знають, про даній темі. Через цю первинну діяльність учень визначає рівень власних знань, до яких поступово додаються нові знання.

Друга частина таблиці «Хочу дізнатися» - це визначення того, що діти хочуть дізнатися, пробудити інтерес до нової інформації. На «стадії осмислення» учні будують нові подання на підставі наявних знань. Робота з використанням стратегії «Інсерт» допомагає висвітлити неточне розуміння, плутанину або помилки в знаннях, виявити нову для них інформацію, пов'язати нову інформацію з відомою.

Отримані раніше знання виводяться на рівень усвідомлення. Тепер вони можуть стати базою для засвоєння нових знань. Після обговорення тексту (фільму і т.п.) учні заповнюють третю графу таблиці «Дізнався».

• Відповіді на поставлені питання учні знаходять у тексті підручника протягом уроку.

• Якщо немає відповіді на поставлене питання - робота задається додому.

Джерело: Загашев И.О., Заир-Бек С.И. Критическое мышление. Критическое мышление: технология развития. – СПб: Альянс-Дельта, 2003. 

^

Прийом “ІДЕАЛ”


Це стратегія технології розвитку критичного мислення.

Стратегія дозволяє формувати:

• уміння визначати проблему;

• уміння знаходити і формулювати шляхи вирішення проблеми;

• уміння вибирати сильне рішення.


Необхідно сформулювати проблему. Краще, якщо формулювання буде починатися зі слова Як.

Давайте знайдемо як можна більше рішень цієї проблеми. Пропонуються всі можливі способи і шляхи вирішення поставленого проблеми.

Чи є хороші рішення? Вибираються з безлічі запропонованих рішень хороші, ефективні. 

А тепер виберемо єдине рішення. Вибирається найсильніше рішення проблеми.

Цікаво, а як це виглядатиме на практиці? Планується робота втілення цього рішення в життя.


Джерело: Загашев В.О., Заїр-Бек С.І. Критичне мислення. Критичне мислення: технологія розвитку. - СПб: Альянс-Дельта, 2003.


^

Прийом «Інсерт»


Прийом технології розвитку критичного мислення. Використовується для формування уміння систематизувати та аналізувати інформацію. Автори прийому - Воган та Естес. 

«Інсерт» - це: 


  • I – interactive – самоактивізуюча 

  • N– noting 

  • S – system – системна розмітка 

  • E – effective - для ефективного 

  • R – reading – читання 

  • T – thinking – та розмірковування 

Прийом використовується в три етапи: 

1.    
В процесі читання учні маркують текст значками (" V " - вже знав; " + " - нове; " - " - дума інакше; " ? " – не зрозумів, є запитання); 
2.    
Потім заповнюють таблицю, кількість граф якої відповідає кількості значків маркування; 
3.    
Обговорюють записи, занесені до таблиці. 

Таким чином, забезпечується думливе, уважне читання, робиться візуальним процес накопичення інформації, шлях від старих знань до нових. 

^

Прийом «Розвивальний канон»


Прийом на розвиток логічного мислення. Надаються три слова, перші два з яких знаходяться в певних відношеннях. Треба знайти четверте слово, щоб воно з третім було в таких же відношеннях. 

Приклад. 

Доданок – сума = множник - ? 

Прямокутник – площина = куб - ? 

Монітор – виведення = клавіатура - ?

Інформація – доступність = алгоритм - ?


Джерело: Фестиваль «Перше вересня». 


^

Прийом «Кольорові поля»


Прийом інтерактивного навчання. Використовується з метою створення психологічного комфорту на уроці. 

Учень, виконуючи письмову роботу, відкреслює поля кольоровими олівцями, які несуть змістовне навантаження: 


  • червоний – «Перевірте, будь ласка, та виправте помилки»

  • зелений – «Відмітьте, будь ласка, всі помилки, я сам виправлю»

  • синій – «Вкажіть кількість помилок, я сам їх знайду та виправлю»

  • чорний – «Не відносьтесь, будь ласка, серйозно до цієї роботи, я робив її поспіхом» и так далі. 


Приклад. Можна застосувати під час самостійної роботи з теми «Системи числення», будь-якій перевірочній письмовій роботі. 


Джерело: електронне періодичне видання «Ефективні освітні технології». Випуск 1. 2008 р. Головний редактор, д.п.н. професор Гузєєв В.В 


^

Прийом «Кошик ідей, понять, імен»


Це прийом організації індивідуальної та групової роботи учнів на етапі актуалізації знань та досвіду учнів. Він дає можливість з’ясувати, що знають чи не знають учні з теми уроку. На дошці можна намалювати кошик, в який умовно «збирається» все те, що всі учні разом знають з теми уроку. 


Приклад. На уроці вивчення базових структур алгоритмів можна запропонувати учням висловитися, як вони думають, який алгоритм є лінійним, навести приклади. В чому особливість розгалуженого алгоритми? Що таке цикл? 


Джерело: Матеріал з Letopisi.Ru 

^

Прийом «Лови помилку»


Універсальний прийом для активізації уваги дітей. 

Формує: 


  • Уміння аналізувати інформацію; 

  • Уміння застосовувати знання в нестандартній ситуації; 

  • Уміння критично оцінювати отриману інформацію. 

Учитель пропонує учням інформацію, яка містить невідому кількість помилок. Учні шукають помилки. Можна працювати в групах, а можна індивідуально. Потім результат оголошується перед всім класом. 


Джерело: Гін А.А. Приёмы педагогической техники: Свобода выбора. Открытость. Деятельность. Обратная связь. Идеальность. - М.: Вита-Пресс,2005. 


^ Прийом «Морфологічний ящик»

Прийом використовується для створення інформаційної скарбнички і подальшої побудови визначень при вивченні лінгвістичних, математичних понять. Модель служить для збору та аналізу інформації з заданим ознаками, виявлення істотних і несуттєвих ознак досліджуваного явища. Скарбничка універсальна, може бути використана на різних предметах

Приклад.

• на інформатиці – збір елементів завдання (умов, питань) для конструювання нових завдань; складання скарбничок величин, елементів блок-схеми, частин алгоритмів тощо.

Джерело: З досвіду шкіл 


Прийом «Послухати - змовитися - обговорити»


Прийом інтерактивного навчання. Цей прийом сприяє активному засвоєнню знань, втягує у предметну роботу учнів з будь-якими рівнями підготовки. Автор - Е.Д.Розанова. Учням пропонується подумати і написати 3 слова, що відносяться до теми уроку. Потім діти повинні показати їх сусіду по парті, після 1,5 хвилини з 6 слів відібрати необхідно 3 і оприлюднити їх класу.


Джерело: електронне періодичне видання «Ефективні освітні технології». Випуск 1. 2008 р. Головний редактор, д.п.н. професор Гузєєв В.В


^ Приклад розробки ситуаційних задач на уроці інформатики 


Тема «Техніка безпеки. Організація робочого місця користувача».

На основі навчального матеріалу можуть бути сформульовані наступні ситуаційні задачі:


1. Які захворювання, можуть бути спровоковані тривалою роботою за комп'ютером?

2. Які фактори, що погіршують здоров'я, людина може усунути самостійно.

3. Встановіть, наскільки ваше робоче місце за комп'ютером відповідає гігієнічним вимогам.

4. Проведіть дослідження кабінету інформатики на предмет відповідності гігієнічним нормам.

5. Запропонуйте варіанти реконструкції свого робочого місця або кабінету інформатики.

6. Сформулюйте вимоги до комп'ютерної презентації з точки зору безпечного зорового і психологічного сприйняття.

Рішення цих завдань вимагає не тільки знання правил техніки безпеки та організації робочого місця, але і припускають проведення невеликого дослідження.

Завдання відносяться до класу «відкритих», так як не припускають однозначної відповіді.

Завдання № 4, 5, 6 припускають використання знань і універсальних дій, що виходять за рамки цієї теми уроку і навчального предмета.


^

Прийом «Райтинг»


Прийом оцінювання діяльності учнів на уроці. Назва прийому в перекладі звучить як «правильно». Прийом вводиться на час узгодження оцінки з учнем. 

Формує: 


  • уміння об’єктивно та регулярно оцінювати свою роботу. 

Закінчуючи роботу, учень ставить собі оцінку. За ту ж роботу ставить оцінку учитель. Записується дріб. Оцінка виставляється в щоденник, зошит. Райтинг можна використовувати для оцінювання доповідей, індивідуальних домашніх завдань, завдань творчого характеру. 

Приклад. 

Учень ставить оцінку 4, учитель – 5. Результат – дріб 4/5. 


Джерело: Гин А.А. Приемы педагогической техники: Свобода выбора. Открытость. Деятельность. Обратная связь. Идеальность: Пособие для учителя. 3-е изд., - М.: Вита-Пресс, 2001. 


Прийом "Ромашка" Блума 

«Ромашка» складається з шести пелюсток, кожен з яких містить певний тип питання. Таким чином, шість пелюсток - шість питань.

• Прості питання - питання, відповідаючи на які, потрібно назвати якісь факти, згадати і відтворити певну інформацію: "Що?", "Коли?", "Де?", "Як?".

• Уточнюючі питання. Такі питання зазвичай починаються зі слів: "тобто ти кажеш, що...?", "Якщо я правильно зрозумів, то ...?", "Я можу помилятися, але, на мою думку, ви сказали про ...?". Метою цих питань є надання учню можливостей для зворотного зв'язку щодо того, що він тільки що сказав. Іноді їх задають з метою отримання інформації, відсутньої у повідомленні, але непрямо.

• Інтерпретаційні (пояснюють) питання. Зазвичай починаються зі слова "Чому?" і направлені на встановлення причинно-слідчих зв'язків. "Чому листя на деревах восени жовтіє?". Якщо відповідь на це питання відоме, воно з інтерпретаційного "перетворюється" на просте. Отже, даний тип питання "спрацьовує" тоді, коли у відповіді присутній елемент самостійності.

• Творчі питання. Даний тип питання найчастіше містить частку "б", елементи умовності, припущення, прогнозу: "Що змінилося б ...", "Що буде, якщо ...?"

• Оціночні питання. Ці питання спрямовані на з'ясування критеріїв оцінки тих або інших подій, явищ, фактів. "Чому щось добре, а що-то погано?", "Чим один урок відрізняється від іншого?" і т.д.

• Практичні питання. Даний тип питання спрямований на встановлення взаємозв'язку між теорією і практикою: "Як можна застосувати ...?", Що можна зробити з ...?", "Де ви в звичайному житті можете спостерігати ...?"


Джерело: Прийоми технології РКМ


Прийом «Силовий аналіз»


Універсальний прийом, який може бути використаний для проведення аналізу конкретної ситуації, проблеми, події.


Зручно при проведенні аналізу заповнювати таблицю:


^ Сьогоднішня ситуація

Бажана ситуація





Протидіючі фактори

Дії по знищенню чи послабленню





^ Підтримуючі сили та фактори

(на що можна покластися )

Дії по підсиленню






Приклад


Інформатика. Тема «Операційна система». Учням можна запропонувати порівняльний силовий аналіз відомих операційних систем. Наприклад, Windows і Linux.


^ Сьогоднішня ситуація

Бажана ситуація

Windows найпоширеніша ОС. 90% користувачів всього світу їй віддають перевагу. Для неї створюється багато прикладних програм, розробляються комп'ютерні ігри. Однак вона вразлива для шкідливого програмного забезпечення, від якого немає 100 % захисту. ОС вимагає плати за використання ліцензії.

Підвищити рівень безпеки і захисту від впливу шкідливих програм. Зробити ліцензійну ОС більш доступною.


^ Фактори, які протидіють

Дії по знищенню або послабленню

ОС має багато «закладинок», які допомагають хакерам зламувати ОС і піддавати її впливу ШПО.

Зробити відкритим 

ядро ПЗ.

^ Підтримуючі сили і фактори (на що можна опертися)

Дії щодо посилення

ОС популярна, тому, якщо знизити вартість за використання ліцензії, то величезна маса користувачів у всьому світі побажає, сплативши умовно невелику суму грошей, скористатися ліцензійним пз.

Дозволити удосконалити версії Windows, як це зроблено в Linux, робочим групам програмістів провідних світових компаній.



^ Прийом «Синквейн»


Цей вірш з п’яти рядків, в якому автор висловлює своє ставлення до проблеми:

1 рядок - одне ключове слово, що визначає зміст синквейна; 

2 рядок - два прикметника, що характеризують ключове слово; 

3 рядок - три дієслова, що показують дії поняття; 

4 рядок - коротка пропозиція, в якій відображено авторське відношення до поняття; 

5 рядок - резюме: одне слово, зазвичай іменник, через який автор висловлює свої почуття і асоціації, пов’язані з поняттям. 

Складання синквейна - індивідуальна робота, але для початку потрібно скласти його всім класом. Можна включити синквейн і в домашнє завдання, тоді при перевірці вчитель оцінить, наскільки вірно зрозуміли учні зміст вивченого матеріалу.


Джерело: Фестиваль педагогічних ідей "Відкритий урок"


^

Прийом «Так-ні»


Універсальний прийом технології ТРВЗ: здатен захопити і маленьких, і дорослих; ставить учнів в активну позицію. Формує такі навчальні дії: 


  • Уміння пов’язувати розрізнені факти в цілу картину; 

  • Уміння систематизувати наявну інформацію; 

  • Уміння слухати і чути один одного. 

Учитель загадує дещо (число, предмет, літературного героя, історичну особу і т.д.). Учні намагаються знайти відповідь, задаючи питання, на які вчитель може відповісти тільки «Так» чи «Ні» або «І так і ні». 

Джерело: Гін А.А. Приёмы педагогической техники: Свобода выбора. Открытость. Деятельность. Обратная связь. Идеальность. - М.: Вита-Пресс,2005. 


^

Прийом «Телеграма»


Дуже короткий стислий запис

Коротко написати найважливіше, що засвоїв з уроку з побажаннями сусіду пор парті і обмінятися з ним. 

Джерело: Методы и приемы актуализации субъектного опыта учащихся. Панова Т.С. Российский общественный портал.


^ Прийом «Товсте і тонке запитання»

Це прийом з технології розвитку критичного мислення використовується для організації взаємоопитування

Стратегія дозволяє формувати:

• вміння формулювати питання;

• уміння співвідносити поняття.

Тонке питання припускає однозначну коротку відповідь.

Товсте питання припускає відповідь розгорнуту.

Після вивчення теми учням пропонується сформулювати по три «тонких» і три «товстих» запитання, пов'язаних з пройденим матеріалом. Потім вони опитують один одного, використовуючи таблиці «товстих» і «тонких» запитань.


Джерело: Загашев В.О., Заїр-Бек С.І. Критичне мислення. Критичне мислення: технологія розвитку. - СПб: Альянс-Дельта, 2003.


^ Приклади винахідницьких задач, які можуть бути використані на уроках інформатики 


Розділ «Програмування»

Завдання № 1

Користувачі мобільних телефонів найчастіше на екран монітора виводять поточну дату і час. Як відобразити на екрані мобільного телефону кількість днів, що залишилися до дня народження власника?


Завдання № 2

З метою забезпечення безпеки при включенні телефону програма запитує PIN - код і дає користувачеві три спроби. Як запрограмувати будь-яке число спроб не тільки на телефоні, але і, наприклад, на сейфі?


Завдання № 3

У романі N розділів. У i-тому розділі a
i сторінок. Потрібно видати роман у томах так, щоб обсяг самого товстого тому був мінімальним. Знайти об’єм V самого товстого тому. Ділити і переставляти глави не можна.


Розділ «Програмне забезпечення»

Завдання № 4

Засновник корпорації Apple Стів Джобс сказав, що він не довіряє комп'ютеру, який не може підняти. Одним з рішень цієї проблеми стали компактний ноутбук і нетбуки. Проте Стів Джобс закликав своїх співробітників шукати нове рішення. Як компанія Apple вирішила цю проблему?


Розділ «Інформаційні процеси»

Завдання № 5

Щоб одягатися по погоді людині зовсім не треба виходити на вулицю, адже в неї є свідчення термометра, барометра і прогноз від синоптиків, іншими словами вона має необхідну інформацію. Однак у природи подібних приладів і провісників немає, але перелітні птахи восени відправляються в теплі країни, а тварини готуються до зимової сплячки. Перед дощем кімнатні рослини «плачуть», а садові закривають бутони. Значить і вони отримують інформацію від навколишнього середовища.

Як у живій природі передається інформація? 


^ Приклад розробки винахідницької завдання на уроці інформатики


Робота з комп'ютером вимагає від очей значних енергетичних витрат - більших, ніж при звичайному читанні. Довга робота або гра перед монітором може призвести до короткозорості і астенопії - відсутності сили зору. Тим не менш, за даними ВООЗ 90% користувачів порушують режим безперервної роботи за комп'ютером, а 52% користувачів при посадці не дотримуються відстані «витягнутої руки» від очей до монітора. Численні нагадування, рекомендації, розвішені на стінах, не допомогли вирішити дану проблему.

Запропонуйте спосіб боротьби за збереження здоров'я користувачів персонального комп'ютера.


Рішення завдання

1.    
Переформулюємо задачу в винахідницьку: 

Як навчити користувачів дотримувати правила роботи за монітором і піклуватися про своє здоров'я?

2. Сформулюємо протиріччя: Користувачеві необхідно багато часу проводить за комп'ютером. Користувачеві не можна довго працювати перед монітором без перерви. Ідеальний Кінцевий Результат: Користувачі проводять перед монітор стільки часу, скільки необхідно, але при цьому регулярно роблять перерву і наближають монітор до очей не ближче 50 см.

3. Ресурси. Можливі варіанти використання таких ресурсів:

людські: в штат введено посаду службовця, який регулярно нагадувати користувачам про необхідність зробити перерву і стежити за правилами посадки перед монітором;

матеріальні: поставити перед монітором на відстані 50 см другий екран з прозорого матеріалу, щоб користувачі дотримувалися безпечну відстань;

енергетичні: вбудувати в монітор пристрій, який буде самостійно відключати монітор через певні проміжки часу, роблячи тим сам примусовий перерву в роботі.

Із зазначених ресурсів найбільш ефективним є енергетичний ресурс.

4. Спосіб розв’язання протиріччя: розв’язання в структурі. Вбудувати в монітор тепловий датчик, який буде відключати монітор, якщо людина наблизиться до монітора ближче 50 см, а так само буде відключати монітор через рівні проміжки часу, влаштовуючи, таким чином, перерви в роботі користувача.

5. Оцінка рішення: рішення вимагає в будь-якому разі витрат, найбільш ефективно використовувати можливості самої системи - монітора.


^ Прийом «Фантастична добавка»

Універсальний прийом, спрямований на залучення інтересу до теми уроку.

Прийом передбачає перенесення навчальної ситуації в незвичайні умови або середовище. Можна перенестися на фантастичну планету; змінити значення якогось параметру, який зазвичай залишається незмінним; придумати фантастичну тварину або рослину; перенести літературного героя у сучасний час; розглянути звичну ситуацію з незвичайною точки зору. 


Джерело: Гін А.А. Прийоми педагогічної техніки: Свобода вибору. Відкритість. Діяльність. Зворотний зв'язок. Ідеальність: Посібник для вчителя. 3-е изд., - М.: Віта-Прес, 2001.


^

Прийом «Фішбоун»

(риб’ячий скелет)


Голова – питання теми, верхні кісточки - основні поняття теми, нижні кісточки — суть поняття, хвіст – відповідь на запитання. Записи повинні бути короткими, являти собою ключові слова чи фрази, що відображають суть. 


Джерело: Учитель и ученик: возможности диалога и понимания.- Под общей ред. Л.И.Семиной. – М.: Изд-во «Бонфи», 2002г. 


^

Прийом «Хоку»


ХОКУ (хайку) – жанр японської поезії (виник в XV ст.), неримований трирядковий твір з 17 складів (5+7+5) на комічні, любовні, пейзажні, історичні та інші сюжети. Генетично пов'язаний з танка. Відрізняється простотою поетичної мови, свободою викладу. 

Першими двома рядками описується явище, або предмет, а третім підводиться деякий підсумок сказаному, часто неочікуваний. Художня форма рефлексії. 

Приклад. 

Архівування - Звільнить місце на диску – Гарна ця справа.

Тексти друкує – Програма корисна ця – Вчись друкувати.


Джерело: Прийоми технології РКМ


Прийом «Хочу запитати»

Рефлексивний прийом, що сприяє організації емоційного відгуку на уроці..

Формує:

• уміння ставити питання;

• вміння висловлювати своє емоційне ставлення до відповіді.


Учень задає запитання, починаючи зі слів «Хочу запитати...». На отриману відповідь повідомляє своє емоційне ставлення: «Я задоволений....» або «Я незадоволений, тому що ...»

Приклад.

«Хочу запитати. В яких випадках логічна формула невірно описує заданий вираз?» 

Після відповіді. «Я задоволений, бо зрозумів, що у разі недотримання пріоритету операцій можлива помилка». 


Джерело: Нікішина І. В. Інноваційні педагогічні технології і організація навчально-виховного процесу в школі: використання інтерактивних форм і методів у процесі навчання учнів і педагогів. 2-е изд., стереотип. - Волгоград. Учитель, 2008.


^

Прийом «Ціле - частина. Частина – ціле»


Прийом на розвиток логічного мислення. 

По першій парі слів вам треба визначити, яке правило має місце: ціле – частина чи частина - ціле. Для слова другої пари потрібно із запропонованих варіантів вказати той, який відповідає знайденому правилу 

Приклад. 

1. Пристрої виведення - принтер; 

Жорсткий диск - 

а) зберігати б) кластер в) системний блок 

2. Архіватор - ППЗ; 

процесор - 

а) швидкодія б) системний блок в) задача

Джерело: Фестиваль «Первое сентября».


^

Прийом «Шість шляп»


Рефлексивний прийом. 

Формує: 


  • Уміння усвідомлювати свій досвід; 

  • Уміння давати особисту оцінку подіям, явищам, фактам; 

  • Ціннісне відношення до навколишнього світу і самого себе. 


Учні отримують одну з шляп. У зв’язку з кольором отриманої шляпи їм треба дати оцінку факту, явищу, події. 

^ Біла шляпа символізує конкретні міркування без емоційного забарвлення. 

Жовта шляпа – позитивні міркування. 

Чорна – відображає проблеми та труднощі. 

Червона – емоційні твердження без пояснень. 

Зелена – творчі твердження, пропозиції. 

Синя – узагальнення сказаного, філософський погляд. 

Джерело: Никишина И. В. Инновационные педагогические технологии и организация учебно-воспитательного процесса в школе: использование интерактивных форм и методов в процессе обучения учащихся и педагогов. 2-е изд., стереотип. – Волгоград. Учитель, 2008.

Комментариев нет:

Отправить комментарий