" М.Сервантес: “Історія - скарбниця наших діянь, свідок минулого, приклад і повчання для сьогодення, застереження для майбутнього”

Загальні положення про діяльність творчих груп

Проблему діяльності творчих груп в системі науково-методичної роботи досліджували І.П. Жерносек, Б.Л. Тевлін, В.В. Гуменюк, Н.М. Єрмола, З.М.Онишків та інші.
За визначенням І.П Жерносека.: «Творчі групи - це організовані невеликі колективи передових, найдосвідченіших працівників освіти, які поглиблено вивчають розв’язувану педагогічною наукою проблему і забезпечують творче впровадження в практиці шкіл висновків і положень науки. Це своєрідна форма залучення учителів і керівників шкіл у творчу діяльність по впровадженню у шкільну практику досягнень педагогічної науки та передового педагогічного досвіду»
Необхідність створення творчих груп постає з загальних потреб модернізаційного розвитку освіти на певних потреб і запитів педагогічних працівників.
Як показує практика, творчі групи створюються з ініціативи:
-         методичних служб району (міста), враховуючи основні напрямки розвитку регіональної  освіти;
-         адміністрацій освітніх установ, виходячи з необхідності успішного розв’язання потреб окремого закладу освіти, реалізації загально шкільної проблеми;
-         методичних об’єднань різних рівнів, виходячи з питань здійснення науково-методичного забезпечення викладання предметів базових дисциплін;
-         окремих учителів, зацікавлених конкретними питаннями удосконалення навчально-виховного процесу.
Творчі групи вчителів покликані виконувати такі основні функції науково-методичної роботи: діагностичну, адаптивну, прогностичну, мотиваційну, моделюючу, розвивальну, компенсаторну, відновлюючу, коригуючу, пропагандиську, аналітично-оціночну, комунікативну, стимулюючу.
Діяльність творчих груп має базутися на таких основоположних принципах науково-методичної роботи, як науковості, актуальності, максимального цілеспрямування, цілевизначеності змісту, випереджаючого характеру, практичної спрямованості, стабільності і системності, індивідуалізації і самостійності, елективності, мотивації та розвитку творчого потенціалу особистості.
Творчі групи педагогічних працівників у своїй діяльності керуються Національною доктриною розвитку освіти, Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про вищу освіту», Положенням про творчу групу в системі науково-методичної роботи педагогічних працівників загальноосвітніх та вищих навчальних закладів, схваленим Вченою радою КОІППО імені Василя Сухомлинського (Протокол № ______ від ______) (Додаток №  1).
Головна мета творчих груп:
-         допомога вчителю у реалізації актуальних завдань розвитку освіти;
-         забезпечення всебічного поглибленого дослідження вибраної науково-методичної проблеми;
-         активізація творчого потенціалу вчителя з метою удосконалення і підвищення його професійної компетентності;
-         моделювання, апробація, впровадження інноваційних технологій навчання і виховання, ППД;
-         удосконалення методики застосування наочних посібників, технічних засобів навчання, дидактичних матеріалів;
-         розвиток традиційних і пошук нових високоефективних форм і методів навчально-виховного процесу;
-         розвиток у педагогів здібностей до пошуку шляхів вирішення реальних освітянських завдань, розв’язання  педагогічних ситуацій;
-         експериментально-дослідна діяльність;
-         забезпечення особистісно орієнтованої підготовки педагога до творчої діяльності;
-         розвиток інформаційної, дослідницької, методичної культури;
-         впровадження в практику роботи системи освітнього моніторингу.
Формування мети творчої групи залежить від багатьох чинників. Серед них:
-         законодавчі акти, нормативно-директивні документи;
-         інструктивно-методичні матеріали з проблем удосконалення навчально-виховного процесу;
-         сучасна науково-методична інформація з фаху;
-         психолого-педагогічні дослідження з науково-методичної роботи;
-         нові навчальні плани, програми, підручники, посібники;
-         результати аналізу навчально-виховного процесу;
-         професійна компетентність педагогічних працівників.
Головним завданням творчих груп, як зазначають І.П.Жерносек, І.А.Наумчук та В.В.Гуменюк є розроблення рекомендацій на основі вивчення досягнень науки і пробне впровадження їх у практику, пошук ефективних шляхів застосування результатів наукових досліджень, створення передового досвіду.
Визначенні завдання мають бути зорієнтовані не тільки на успішне планування творчої групи, але й на розвиток, удосконалення та підвищення фахового рівня кожного педагога - члена творчої групи.
Вважаємо доцільним наголосити, що кожне завдання повинне передбачати отримання конкретних результатів.
Так, наприклад, члени творчої групи вчителів біології Долинського району з проблеми «Використання інноваційних технологій в процесі викладання біології» (керівник В.П. Ковальчук)  визначили для себе такі головні завдання:
-         Вивчення теорії і методики активних та інтерактивних технологій навчання на уроках біології.
-         Практичне використання активних та інтерактивних методів навчання на уроках біології та в позаурочній діяльності.
-         Створення банку методичних розробок уроків біології з використанням інтерактивних технологій навчання.
-         Моделювання та апробація інтегрованих уроків;
-         Підготовка методичних рекомендацій з питань організації роботи з обдарованими дітьми на уроках біології.
-         Вивчення і узагальнення досвіду роботи вчителів з питань організації та проведення навчальних екскурсій та навчальної практики з біології.
-         Вивчення, апробація проектних технологій членами мікрогрупи.
-         Презентація досвіду роботи членів творчої групи на засіданнях РМО вчителів біології.
Марія Голубенко виділяє такі основні напрями роботи творчої групи:
1.  Навчальна робота:
-   реалізація системного підходу до пізнання;
-   створення психолого-педагогічних конструкцій навчального процесу (мета, типи зв’язків, результат, прогнозування і конструювання навчального процесу).
2.  Методична робота:
-   консультації за розробленою тематикою;
-   розробка методичної документації (програми конспектів уроків, занять, навчальних посібників, рекомендацій тощо);
-   розробка і практичне використання в навчальному процесі активних форм навчання, тренінгів, «мозкових штурмів», дискусій, дебатів тощо;
-   організація реферативно-дослідницької роботи вчителів (вивчення, аналіз психолого-педагогічної літератури).
3.  Науково-дослідна робота:
-   робота над експериментом;
-   індивідуалізація й диференціація навчання;
-   сучасні технології навчання;
-   діагностика діяльності вчителя і учня;
-   збагачення психолого-педагогічними знаннями;
-   краєзнавство.
4.  Пропаганда науково-практичних результатів:
-   проведення семінарів учителів, які творчо працюють;
-   організація виставок методичних знахідок;
-   створення інформаційних бюлетенів із науково-практичної діяльності[15, с.30]..
Науковці виділяють такі орієнтовні основні етапи діяльності творчих груп:
І. Підготовчий (діагностико-організаційний):
-         виявлення існуючих науково-методичних проблем, нерозв’язаних завдань, встановлення причин їх виникнення, можливих шляхів їх усунення, оцінка для цього наявних можливостей та ресурсів;
-         аналіз якісного складу педагогічних кадрів;
-         діагностування, визначення тих педагогів, яких цікавить дана проблема;
-         визначення науково-методичної проблеми, над вирішенням якої буде працювати творча група, обґрунтування її актуальності;
-         виявлення об’єктивного стану з обговореної проблеми;
-         вивчення науково-педагогічної, методичної літератури із визначеної проблеми;
-         освоєння наявного ППД з даної проблеми;
-         консультації з науковцями;
-         психологічна підготовка членів творчої групи;
-         розподіл обов’язків між членами творчої групи;
-         складання плану роботи, визначення мети, завдань діяльності творчої групи;
-         розробка змісту діяльності творчих груп.
ІІ. Системно-організаційний:
-         глибоке вивчення проблеми;
-         розробка моделей, схем, рекомендацій, порад щодо застосування в практичній діяльності досягнень науки, ППД;
-         колективне обговорення шляхів розв’язання проблеми, висунутих гіпотез.
ІІІ. Моделюючий:
-         апробація набутого досвіду, напрацьованих рекомендацій, проектів, програм тощо; корекція їх у процесі практичного застосування;
-         моделювання власного досвіду;
-         узагальнення кращого педагогічного досвіду.
IV. Результативно-узагальнюючий:
-         визначення результативності діяльності творчої групи;
-         експертиза матеріалів для масового впровадження.
V. Пропагандисько-консультативний:
-         поширення напрацювань творчої групи, створеного педагогічного досвіду в масову практику;
-         допомога педагогічним працівникам, яких зацікавила дана проблема;
-         підведення підсумків роботи та визначення перспектив на існування творчої групи.
Слід пам’ятати, що творча група створюється і припиняє свою діяльність за ініціативи її учасників та по мірі вирішення поставлених перед нею завдань. Оптимальний склад творчої групи від 3 до 11-15 осіб. Членів творчої групи має об’єднувати зацікавленість однією педагогічною проблемою. Їм мають бути властиві такі якості:
-         креативність (здібність виробляти нові ідеї);
-         психологічна сумісність, взаємна симпатія, комунікативність;
-         дивергентність (здатність мати декілька підходів до вирішення однієї проблеми);
-         постійна орієнтація на пошук і оволодіння новими знаннями та педагогічними засобами;
-         потяг до професійного самоствердження;
-         бажання переосмислити особистий досвід та зробити його самооцінку;
-         пошук причин недоліків насамперед у собі, а потім зовні;
-         здатність змінювати стратегію та тактику педагогічної діяльності залежно від конкретної ситуації;
-         висока творча активність та ініціативність.
Зауважимо, що творчі групи створюються на добровільних умовах, працюють на основі колективно розподільного принципу.
Кожному членові творчої групи визначається конкретне завдання для поглибленого вивчення та практичного впровадження. Так, досліджуючи тему «Впровадження перспективних технологій навчання» членам творчої групи можна запропонувати такі індивідуальні проблеми для дослідження:
-         Творче впровадження нестандартних прийомів у процесі навчання.
-         Впровадження елементів семестрово-залікової системи у старших класах.
-         Використання елементів порівняльного аналізу на уроках літератури.
-         Рейтингова система оцінювання знань учнів.
-         Використання комп’ютера як дидактичного засобу навчання.
-         Впровадження групових форм навчання на уроці.
-         Пошук раціональних та ефективних методів оцінки життєвих компетенцій школярів.
-         Творче управління розв’язанням  проблемних ситуацій, завданьуроках та факультативних заняттях.
-         Впровадження технологій критичного мислення.
-         Впровадження проектних технологій та інші.
Члени районної творчої групи вчителів географії Ульяновського району (керівник Лаврук Л.М.) ефективно здійснюють дослідження таких ключових аспектів науково-методичної проблеми «Формування пізнавальних інтересів учнів»:
- Методологічні принципи забезпечення науково-дослідницької роботи з географії;
- Самостійна робота як один із шляхів активізації пізнавальної діяльності учнів;
- Технології групової діяльності на уроках;
- Розробка творчих завдань і завдань підвищеної складності для окремих навчальних тем в конкретному класі.
З метою якісного розподілу обов’язків членів творчої групи, підвищення ефективності її роботи можна запропонувати її учасникам таку анкету:
1.     Назвіть методичну проблему, над якою Ви працюєте?
2.     Чому важлива для Вас ця проблема?
3.     Як Ви плануєте завершити роботу над проблемою?
4.     З яких питань до Вас можна звертатися за допомогою?
5.     Чий перспективний досвід Ви вивчаєте?
6.     На які результати очікуєте по закінченню роботи над проблемою?
7.     Яке громадське доручення бажаєте виконувати?
8.     Якої методичної допомоги потребуєте?
9.     Які методичні заходи, досліджуваної Вами проблеми можете провести:
авторський семінар
семінар-практикум
відкритий урок
майстер-клас?
10. Яку проводите роботу по вивченню та впровадженню інноваційних педагогічних технологій?
11. В яких формах роботи творчої групи бажаєте взяти участь?
12. Які з проведених протягом року засідань творчої групи вважаєте найбільш цікавими та корисними?
13. Назвіть методичні матеріали, підготовлені творчою групою, які користуються попитом серед педпрацівників.
14. Яку допомогу Вам надали методисти?
15. Назвіть найбільш суттєві недоліки в роботі творчої групи.






Комментариев нет:

Отправить комментарий