Історія України. Тема 20.
Культура України в другій половині XVІІ – XVIIІ ст.
Загальна характеристика
української культури другої половини ХVII – XVIIIст.:
§ Культура розвивалася в умовах
існування української державності – Гетьманщини.
§ Підтримка української культури
з боку гетьманів.
§ Тенденція культури до набуття
світського характеру.
§ Вплив на українську культуру
західноєвропейського бароко.
§ Вплив ідей західноєвропейського Просвітництва.
§ З початку XVIII ст. активізується наступ російського
царизму на українську культуру.
§ Відтіку XVIIIст.української інтелектуальної
еліти до Москви та Петербурга, перетворення Гетьманщини на російську провінцію.
У культурі цього часу
продовжується подальший розвиток нецерковних (світських) напрямів у всіх
сферах. Створюються наукові центри, поглиблюється вивчення окремих наук.
Урізноманітнюються жанри й тематика в літературі. Відбувається становлення
професійної української музики. Для архітектури характерний стиль бароко (так зване «козацьке бароко»); бастіонні
типи укріплень і мурів. XVIII ст. представлено багатьма пам’ятниками
портретного живопису.
Зміни, що відбулися за другої
половини ХVІІІ ст. у політичному і соціально-економічному житті України, не
могли позитивно позначитися на українській культурі. Найобдарованіша молодь іде
навчатися до Петербурзької академії мистецтв і не повертається «у провінцію».
Її творчість стає органічною частиною російської культури .
Освіта
і наука
|
У1674 р.у друкарні Києво-Печерської Лаври був виданий«Синопсис» – нарис вітчизняної історії (з російської
точки зору), що фактично став першим систематизованим підручником з історії.
У першій половині ХVIII ст. з’являються козацькі літописи:«Літопис
Самовидця», Г. Граб’янки, С. Величка. Козацькі
літописи описують події з середини ХVII ст. по початок ХVIII ст.
У 1661 р. була заснована Львівська єзуїтської колегія, яка у 1784 р. була реорганізована у Львівський університет. До
1809 р. у межах Львівського університету існував Руський інститутдля
підготовки греко-католицьких священників.
У1701 р. Києво-Могилянській
колегіум отримав статусакадемії.
У 1774
р. на західноукраїнських
земля запроваджено обов’язкову початкову освіту рідною мовою. Повну середню
освіту здобували у німецькомовних гімназіях.
УХVIIIст.творить видатний український філософ та
письменник Г.С.Сковорода (1722-1794).
У ХVIIIст. дієФ. Прокопович– ректор Києво-Могилянської академії,
математик, фізик, один з перший в Росії застосував мікроскоп та телескоп.
|
Література
|
Письменники та їхні найвідоміші твори:
Л. Баранович – «Нова
міра старої віри».
С. В. Величко-
«Сказание о войне казацкой с поляками» (1-ша частина козацького літопису
Самійла Величка).
І. Гізель –
«Правдива віра».
Г. С. Сковорода – «Басні харьківські», «Сад божественних пісень».
І. П. Котляревський – «Енеїда» (1798 р.) - перший твір, написаний розмовною українською мовою; поклав
початок формуванню української літературної мови.
Також розвивається народний епос: байки, історичні пісні,
козацькі та кріпацькі пісні, балади, думи, перекази, чумацькі пісні тощо.
|
Архітектура
|
В архітектурі з другої половини ХVIIст. до кінця XVIIIст.
переважає стиль «козацького
бароко». З кінця XVIII ст. поширюється класицизм.
Бароко –
мистецький та архітектурний стиль, якому притаманні підкреслена урочистість,
грандіозність, пишна декоративність, динамічність композиції.
Архітектурні споруди:
Миколаївський собор у Ніжині, Юр’ївськнй собор Видубицького
монастиря, Троїцький собор у Чернігові, Воздвиженський собор у Полтаві,
Покровський собор у Харкові, Катеринська церква в Чернігові, Преображенська
церква у Великих Сорочинцях, Собор Краскогорського монастиря
у Золотоноші, Андріївська церква у Києві. Собор Почаївської лаври,
Троїцький собор у Новомосковську.
Українські архітектори:
І. Григорович-Барський – найвидатніший архітектор українського бароко ХVІІІ
ст. (бурса Київської академії, Кирилівська та Покровська церкви,
церква-дзвіниця Василя Великого, Набережно-Микульська дзвіниця тощо).
С. Ковнір – архітектор ХVІІІ ст. (Кловський палац, дзвіниці Дальніх і
Ближніх печер Києво-Печерської лаври тощо).
Я. Погребняк –
український архітектор доби козацького бароко ХVІІІ ст.
|
Живопис
|
У живописі переважаємонументальний живопис —
портретна галерея Успенського собору Києво-Печерської лаври, оздоблення
церкви Св. Юра у Дрогобичі.
Українські митці:
І. Щирський-
визначний гравер на міді доби бароко,
церковно-культурний діяч.
О. Тарасевич – гравер, якому належить 40 гравюр «Києво-Печерського патерика»,
вважається засновником української школи граверів (створив чимало портретів
королів та інших видатних осіб Європи).
І. Руткович-
визначний галицький
іконописець кін. XVII —
поч. XVIII ст.
Й. Кондзелевич – український іконописець ХVІІ – ХVІІІ ст.
Й. Пінзель – визначний український скульпторХVІІІ
ст.
|
Музика і театр
|
У 1737
р. відкрито спеціалізоване
музичне училище у Глухові.
У1798 р. у
Харкові відкрито перший професійний
театр із професійною
трупою.
Українські музичні діячі:
А. Ведель –
український музикант, диригент, композитор, співак другої половини ХVІІІ –
поч. ХІХ ст.
М. Березовський –
український композитор, диригент, співак. Класик європейської музики
ХVІІІ ст.; автор опери «Демофонт».
Д. Бортнянський –
відомийукраїнськийспівак, композитор і диригент другої половини ХVІІІ –
поч. ХІХ ст. Створив новий тип хорового концерту.
Дилецький Н. – автор «Музичної граматики».
|
Завдання з вибором однієї
правильної відповіді. До кожного завдання подано
чотири варіанти відповіді, з яких лише один правильний.
1.У якому стилі оздоблено Святу
браму Троїцької церкви Свято-Успенської Києво-Печерської лаври?
А) готичному
Б) бароко
В) романському
Г) класичному
Б) бароко
В) романському
Г) класичному
2.Києво-Могилянська колегія
отримала титул і права академії:
А) 1654 р.
Б) 1686 р.
В) 1701 р.
Г) 1750 р.
А) 1654 р.
Б) 1686 р.
В) 1701 р.
Г) 1750 р.
3.Який із поданих нижче
історико-літературних творів не належить до козацьких літописів?
А) «Літопис Самовидця»
Б) «Хроніка з літописців стародавніх» Ф.Софоновича
В) Літопис Г. Граб’янки
Г) Літопис С. Величка
А) «Літопис Самовидця»
Б) «Хроніка з літописців стародавніх» Ф.Софоновича
В) Літопис Г. Граб’янки
Г) Літопис С. Величка
4.Про якого діяча йдеться в
уривку з історичного джерела?
«На початку 1765 р. прибуває в Глухів. Першим же його кроком стало проведення ревізії людей, худоби, споруд, підприємств. Ревізія тривала п’ять років. Її результати були узагальнені майже в тисячі томах і отримали назву «Генерального опису Малоросії».
А) К. Розумовського В) В. Голіцина
Б) С. Вельямінова Г) П. Румянцева
«На початку 1765 р. прибуває в Глухів. Першим же його кроком стало проведення ревізії людей, худоби, споруд, підприємств. Ревізія тривала п’ять років. Її результати були узагальнені майже в тисячі томах і отримали назву «Генерального опису Малоросії».
А) К. Розумовського В) В. Голіцина
Б) С. Вельямінова Г) П. Румянцева
5.Яке прізвище є зайвим у
логічному ланцюжку:
«Д. Бортянський – І. Григорович-Барський – М. Березовський – А. Ведель»?
А) Д. Бортянський
Б) І. Григорович-Барський
В) М. Березовський
Г) А. Ведель
«Д. Бортянський – І. Григорович-Барський – М. Березовський – А. Ведель»?
А) Д. Бортянський
Б) І. Григорович-Барський
В) М. Березовський
Г) А. Ведель
6.Про якій твір йдеться в
уривку з історичного джерела?
«Бувають в історії народів дати, які немовби розривають надвоє їхнє життя й кладуть межу високу посеред рівного шляху історичних подій… Ми маємо таку історичну дату – це… рік 1798-й. Того року прилетіла перша ластівка українського національного відродження – невеличка книжка, од якої початок нового українського письменства рахуємо…»
А) «Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського
Б) «Сад божественних пісень» Г. Сковороди
В) «Енеїда» І. Котляревського
Г) «Кобзар» Т. Шевченка
«Бувають в історії народів дати, які немовби розривають надвоє їхнє життя й кладуть межу високу посеред рівного шляху історичних подій… Ми маємо таку історичну дату – це… рік 1798-й. Того року прилетіла перша ластівка українського національного відродження – невеличка книжка, од якої початок нового українського письменства рахуємо…»
А) «Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського
Б) «Сад божественних пісень» Г. Сковороди
В) «Енеїда» І. Котляревського
Г) «Кобзар» Т. Шевченка
Завдання на встановлення
відповідності. До кожного завдання подано інформацію,
позначену цифрами (ліворуч) і буквами (праворуч). Щоб виконати завдання,
необхідно встановити відповідність інформації, позначеної цифрами та буквами
(утворити логічні пари).
7.Установіть відповідність:
1. А. Ведель
2. І. Щирський
3. Й. Кондзелевич 4. Й. Пінзель
А) визначний гравер на міді доби бароко, церковно-культурний діяч.
Б) український іконописець ХVІІ – ХVІІІ ст.
В) визначний український скульптор ХVІІІ ст.
Г) український архітектор ХVІІІ ст.
Д) український музикант, диригент, композитор, співак другої половини ХVІІІ – поч. ХІХ ст.
1. А. Ведель
2. І. Щирський
3. Й. Кондзелевич 4. Й. Пінзель
А) визначний гравер на міді доби бароко, церковно-культурний діяч.
Б) український іконописець ХVІІ – ХVІІІ ст.
В) визначний український скульптор ХVІІІ ст.
Г) український архітектор ХVІІІ ст.
Д) український музикант, диригент, композитор, співак другої половини ХVІІІ – поч. ХІХ ст.
8.Установіть відповідність:
1. О. Тарасевич
2. І. Руткович
3. Ф. Прокопович
4. М. Березовський
А) визначний український філософ
Б) гравер, якому належить 40 гравюр «Києво-Печерського патерика», вважається засновником української школи граверів (створив чимало портретів королів та інших видатних осіб Європи).
В) ректор Києво-Могилянської академії, математик, фізик, один з перший в Росії застосував мікроскоп та телескоп.
Г) українськийкомпозитор, диригент, співак. Класик європейської музики ХVІІІ ст.; автор опери «Демофонт».
Д) визначний галицький іконописець кін. XVII — поч. XVIII ст.
1. О. Тарасевич
2. І. Руткович
3. Ф. Прокопович
4. М. Березовський
А) визначний український філософ
Б) гравер, якому належить 40 гравюр «Києво-Печерського патерика», вважається засновником української школи граверів (створив чимало портретів королів та інших видатних осіб Європи).
В) ректор Києво-Могилянської академії, математик, фізик, один з перший в Росії застосував мікроскоп та телескоп.
Г) українськийкомпозитор, диригент, співак. Класик європейської музики ХVІІІ ст.; автор опери «Демофонт».
Д) визначний галицький іконописець кін. XVII — поч. XVIII ст.
Завдання на встановлення
правильної послідовності. До кожного завдання подано
перелік подій, позначених буквами, які потрібно розташувати у правильній
послідовності, де перша подія має відповідати цифрі 1, друга – цифрі 2, третя –
цифрі 3, четверта – цифрі 4.
9.Установіть хронологічну
послідовність появи витворів мистецтв:
А) Портрет Павла Руденко роботи В. Боровиковського
Б) Портрет Богдана Хмельницького. Гравюра В. Гондіуса
В) Гравюра «І.Мазепа серед своїх добрих справ» І. Мигури.
Г) Портрет Григорія Гамалії
А) Портрет Павла Руденко роботи В. Боровиковського
Б) Портрет Богдана Хмельницького. Гравюра В. Гондіуса
В) Гравюра «І.Мазепа серед своїх добрих справ» І. Мигури.
Г) Портрет Григорія Гамалії
Завдання з вибором трьох
правильних відповідей із шести запропонованих варіантів відповіді (з короткою
відповіддю множинного вибору). До кожного завдання пропонується шість варіантів відповіді,
серед яких лише три правильні.
10. Хто з перерахованих
культурно-мистецьких діячів творив у другій половині ХVII– XVIIIст.
1. І. Федоров2. Г. Сковорода
3. І. Гізель.4. І. Вишенський
5. Л. Баранович
6. М. Смотрицький
1. І. Федоров2. Г. Сковорода
3. І. Гізель.4. І. Вишенський
5. Л. Баранович
6. М. Смотрицький
Комментариев нет:
Отправить комментарий